|
|
Ak máte problémy s prezeraním tohto emailu, prosím kliknite sem a prečítajte si ho vo webovom prehliadači.
|
|
|
|
|
POZVÁNKA NA PREMIÉRU NOVEJ MELODRÁMY V UTOROK 19. 11. 2013 o 19.00 h
|
|
|
|
|
POZVÁNKA NA PREMIÉRU NOVEJ MELODRÁMY V UTOROK 19. 11. o 19 h
|
|
|
|
|
APOLLOOPERA melodráma o jednom bombardovaní pre zbor, herca a trombón
|
|
|
|
|
APOLLOOPERA melodráma o jednom bombardovaní pre zbor, herca a trombón
|
|
|
|
|
Marek Piaček hudba Martin Ondriska, Marek Piaček, Marold Langer-Philippsen libreto Marold Langer-Philippsen réžia
|
|
Slovenský filharmonický zbor Jozef Chabroň dirigent Štefan Bučko rozprávač Albert Hrubovčák trombón
|
|
|
|
|
Marek Piaček hudba Martin Ondriska, Marek Piaček, Marold Langer-Philippsen libreto Marold Langer-Philippsen réžia
|
|
Slovenský filharmonický zbor Jozef Chabroň dirigent Štefan Bučko rozprávač Albert Hrubovčák trombón
|
|
|
|
|
REZERVÁCIE A PREDAJ VSTUPENIEK
|
|
|
|
|
REZERVÁCIE A PREDAJ VSTUPENIEK
|
|
|
|
|
V pokladnici Slovenskej filharmónie v pracovných dňoch: po 9–14 h , ut–pia 13–19 h a vždy hodinu pred koncertom v mieste jeho konania Rezervácie: +421 2 20 47 52 33
|
|
|
|
|
„APOLLO, APOLLO, SVET SA TOČÍ OKOLO!“
|
|
|
|
|
APOLLO, APOLLO, SVET SA TOČÍ OKOLO!
|
|
|
|
|
APOLLOOPERA, melodráma pre zbor, herca a trombón.
Dielo vychádza zo skutočnej udalosti – 16. júna 1944 spojenci bombardovali bratislavskú rafinériu Apollo. Dejová línia sa opiera o reálne správy zo života medzivojnovej viacjazyčnej Bratislavy viažuce sa k „Apolke“. Každodenný život je tu konfrontovaný s napätými udalosťami štyridsiatych rokov 20. storočia. Barbarstvo násilia je zdanlivo zatlačené do úzadia jednoduchými postavami starých „apolákov“, či ich aktivitami v robotníckych spolkoch. APOLLOOPERA nie je politikum. Civilný život „apolákov“ môže byť metaforou akéhokoľvek ľudského bytia a jeho bezmocného prežívania zoči-voči dehumanizácii a technokracii „komplexných riešení“ celospoločenských problémov.
|
|
Osudy „Apolky“ predstavujú autori v osudoch robotníkov, majstrov, civilistov, vojakov, pilotov bombardérov, odbojárov, básnikov, intelektuálov. Text libreta vychádza z archívnych materiálov, dobovej odbornej literatúry, fotografií, chemických vzorcov špeciálnych produktov „Apolky“, zápisníc z činnosti spolkov, citácií, výpovedí svedkov... Libreto dopĺňa dobová poézia, autorské alúzie na rôzne básnické i prozaické štýly, scudzovacie efekty, piesne... Autori APOLLOOPERY (Marek Piaček, Martin Ondriska a Marold Langer-Philippsen) rozvíjajú poetiku, ktorú obsahujú už ich predchádzajúce spoločné projekty venované M. R. Štefánikovi (opera Posledný let), udalostiam okolo „delenia“ Československa (Lesť rozmyslu), histórii Košíc (opera 66 sezón) či revolte voči romantizmu (opera Kráľ duchov, Štós).
|
|
|
|
|
TÁTO BÁSEŇ SA DO FINÁLNEJ VERZIE NEDOSTALA
|
|
|
|
|
TÁTO BÁSEŇ SA DO FINÁLNEJ VERZIE NEDOSTALA
|
|
|
|
|
Milan Ralbovský Kríže v tieňoch
krajina mŕtva v hmlách utajená, zbitá
osamelý si? bude ťa počuť?
po ceste mĺkvej sa rozloží tvoj tieň
čaká ťa zem, čo bola zemou lásky
jedno ti kde bôľ zastihne tvoj hlas
|
|
pre život plačeš? tieň v tichu ukrývaš?
hľa do vĺn trpkosť kvetov z neba sa norí
a padlý anjel ovečky z paše zháňa
kríž jeden je jak tisíc krížov
padáš dolu tvárou cez čas a more belasé
podivný svet sa tvorí z bolestí
|
|
|
|
|
MAREK PIAČEK, skladateľ, libretista
|
|
|
|
|
MAREK PIAČEK skladateľ, libretista
|
|
|
|
|
|
|
Marek Piaček, slovenský skladateľ, flautista, dirigent, pedagóg. Od roku 1984 študoval hru na flaute súkromne u Vladislava Brunnera st. a na konzervatóriu v Bratislave (1986–1992) u Dagmar Zsapkovej. Jeho záujem o skladbu ho motivoval k štúdiu kompozície u Ladislava Burlasa a Ilju Zeljenku, ktorý sa neskôr stal aj jeho pedagógom na VŠMU (1990–1995). Doktorandské štúdium kompozície absolvoval symfóniou Nuntium Magnum v roku 1999. Popritom Piaček súkromne študoval elektroakustickú hudbu u Juraja Ďuriša v Experimentálnom štúdiu Slovenského rozhlasu (pod jeho vedením vytvoril skladbu Flauto dolce ’91, ktorá získala prvú cenu na 13. súťaži skladateľov elektroakustickej hudby v Rusollo-Pratella roku 1991). Zúčastnil sa na viacerých študijných pobytoch i kompozičných seminároch – Boswil vo Švajčiarsku (1990–1991), Nottingham Trent University vo Veľkej Británii (1993), študijný pobyt na Akademie für Neue Musik u Bogusława Schaeffera a Marka Choloniewskeho (1996). Jeho skladby odzneli o. i. na festivaloch Varšavská jeseň, Wien Modern, Wiener Festwochen, Melos-Ethos, Evenings of New Music, Musica Danubiana Ljubljana, Bratislavské hudobné slávnosti, Expozice nové hudby Brno, Letní škola Uherské Hradište, New-New Brno, Alternativa Praha a. i. Pôsobí ako aktívny interpret, performer a improvizátor – od roku 1991 je členom Veni ensemble. Je spoluzakladateľom Malomestského komorného orchestra
|
|
Požoň Sentimentál (1993) a Vapori del Cuore (1994). Okrem toho aktívne spolupracuje s experimentálnymi a improvizačnými zoskupeniami Mio-Mio, don@u.com, Voise Over Noise, Skuta & Piacek, Frutti di mare, diriguje improvizačný orchester Musica falsa et ficta. Jeho hudba vyšla zatiaľ na 22 CD nosičoch. Je autorom hudby k filmom Petra Kerekesa (Ladomírske morytáty a legendy, 66 sezón, Ako sa varia dejiny), k animovaným filmom Ivany Šebestovej (Lionardo mio, Štyri), Kataríny Kerekesovej (Kamene, Mimi&Lisa).
Okrem svojej kompozičnej a interpretačnej činnosti pôsobí aj ako pedagóg (prednáša na Katedre mediamatiky na FHV Žilinskej univerzity, vedie workshopy improvizovanej hudby, filmovej a scénickej hudby pre deti a mládež), organizátor a dramaturg podujatí venovaných novej hudbe a ako režisér prenosov koncertov Slovenskej filharmónie.
V centre jeho skladateľského záujmu stoja multimediálne projekty syntetizujúce hudobný prejav a prvky naivného divadla. Využíva techniku koláže, citácie i alúzie. Na týchto projektoch sa často sám aktívne podieľa – ako multiinštrumentalista i ako vedúci hudobného naštudovania i samotného predvedenia. V poslednom čase spolupracoval s OZ PBlog v Považskej Bystrici – s viacerými súbormi realizoval Strojart pour l’Art v rámci festivalu Považské Strojartne (2011), koncert medzi panelákmi Rozkvet je rozkvet je rozkvet je rozkvet v rámci festivalu Rozkvet (2012). S Dychovým orchestrom Štós spolupracoval už v roku 2011 na projekte Metropolis v rámci festivalu Kinobus – východná linka 2011. 26. novembra 2012 mala koncertnú premiéru opera 66 sezón, ktorú Marek Piaček napísal spolu s Martinom Ondriskom podľa filmu Petra Kerekesa. V súčasnosti sa pripravuje scénické uvedenie opery pod režisérskym vedením Slávky Daubnerovej. 19. novembra 2013 bude mať premiéru nová melodráma APOLLOOPERA o bombardovaní bratislavskej rafinérie Apollo.
|
|
|
|
MARTIN ONDRISKA, dramaturg, libretista
|
|
|
|
|
MARTIN ONDRISKA dramaturg, libretista
|
|
|
|
|
|
|
Martin Ondriska, divadelník so sklonmi k výtvarnému a inému umeniu. Má za sebou štúdium na gymnáziu Makarenkova, pozíciu asistenta kamery ŠKF Koliba. Magisterské štúdium na VŠMU absolvoval prácou HUBRIS (divadlo, o ktorom sa mlčí). Doktorandskú prácu absolvoval vedeckou
|
|
štúdiou o diele Samuela Becketta. Počas štúdia i po ňom absolvoval stáže a realizoval sa na „púťach“ vo Viedni, Moskve, Báčskom Petrovci, Kolíne, Nottinghame, Kútoch, Dortmunde, Skopje, New Yorku či Dubline. V súčasnosti prednáša o. i. v Londýne a Lisabone a spolupracuje na scenároch, autorských projektoch či dokumentárnych filmoch. Publikoval knihu o Beckettovi, dramatizuje Joyceovho Ulyssesa, píše novely a básne. Je pedagógom na VŠMU na katedre réžie a dramaturgie. Spolupracoval o. i. s Slavomírom Fondrkom, Jozefom Vlkom, Jánom Štrbákom, Martou Polákovou, Martinom Piterkom, Martinom Burlasom, Tomom Cillerom, Jonatanom Stoneom. V spolupráci s Markom Piačekom vytvoril operu Lesť rozmyslu o rozdelení Československa, libreto k opere 66 sezón podľa filmu Petra Kerekesa, operu Kráľ duchov, inscenáciu Dážď – a uzrela oslica anjela podľa Nicka Cavea, libreto k melodráme APOLLOOPERA a mnohé ďalšie.
|
|
|
|
MAROLD LANGER-PHILIPPSEN, režisér, libretista
|
|
|
|
|
MAROLD LANGER-PHILIPPSEN režisér, libretista
|
|
|
|
|
|
|
Nemecký režisér Marold Langer-Philippsen žije v Berlíne, Mníchove a v Bratislave, pôsobí aj ako herec, hudobník, pracuje s novými médiami, vedie workshopy s dôrazom na prácu vo verejných priestoroch. Študoval etnológiu v Berlíne a Mníchove. Štúdiu kamery, filmového strihu, réžie, herectva a moderného tanca sa venoval v Mníchove, Viedni a Paríži. Scenáre pre divadlo a film píše od roku 1979. Založil niekoľko umeleckých združení (EYGENART, FAKTOREI e. V., TEMAT) a svoje projekty inscenoval v divadlách o. i. v Berlíne, Bochume, Bordeaux, Bratislave, Dessau, Haife, Halle, Hradci Králové, Ľubľane, Melbourne, Mníchove, Paríž, Prahe, Rige, Rimini, Ríme, Štutgarte, Viedni, Wittenbergu, Zürichu a Žiline. Je autorom divadelných hier, poézie, experimentálnych relácií pre oficiálne rozhlasové stanice (ORF, HR, NDR), pre festival Ars Electronica v Linzi (2002/2010) a priebežne aj pre nezávislé rozhlasové stanice v Európe – Radio Corax (Halle),
|
|
reboot.fm (Berlín), Radio Orange (Viedeň), Radio Papesse (Siena), Radia.fm (Lisabon). V roku 2009 na medzinárodnom festivale súčasnej hudby Melos-Étos v Bratislave realizoval prvú (improvizačno-elektronickú) verziu opery Kráľ duchov. So súborom Mio-Mio spolupracoval aj na opere Malevich-Malevich, ktorá bola streamovaná z bratislavského bytu do koncertnej siene v nemeckom Dessau, piatu časť (Rebellion) rozsiahleho rozhlasového projektu PARADISELOST podľa eposu Johna Miltona realizoval s Markom Piačekom 7. 11. 2012 v Žilinskej synagóge v spolupráci so Stanicou Žilina-Záriečie a Žilinskou univerzitou.
Výber z najnovších projektov:
RFE/RL, ein Lautsprecher-Panoptikum und Aktionen zur Geschichte von Exil und Propaganda beim Sender Radio Free Europe in München (München/Prag/Bratislava/ Bukarest/Sofia); LOLITANOW, ein Abend über Geschlechterrollen, Medien und Sexualität, Uraufführung in München (2. – 4. 10. 2012), weitere Aufführungen in Prag, Bratislava und Sofia 2013; PARADISELOST, mehrteilige Kunstradio(ORF)-Reihe in Zusammenarbeit mit europäischen Radiokünstlern über die verlorenen Paradise unserer Zeit – auf John Miltons Epos “Paradise Lost” basierend (29. 7. 2012 – 30. 6. 2013)
|
|
|
|
JOZEF CHABROŇ, dirigent, zbormajster
|
|
|
|
|
JOZEF CHABROŇ dirigent, zbormajster
|
|
|
|
|
|
|
Jozef Chabroň študoval zborové dirigovanie u Štefana Sedlického na Konzervatóriu v Žiline, pokračoval na VŠMU u Blanky Juhaňákovej (zborové dirigovanie) a u Ondreja Lenárda (orchestrálne dirigovanie). Od roku 2004 je zbormajstrom detského speváckeho zboru Margarétka pri ZUŠ J. Kresánka v Bratislave a od 2006 asistentom hlavnej zbormajsterky Slovenského filharmonického zboru (SFZ)
|
|
Blanky Juhaňákovej. So SFZ naštudoval Schönbergovu operu Mojžiš a Áron pre Viedenskú štátnu operu v spolupráci so zbormajstrom Norbertom Ballatschom a v sezóne 2010/2011 túto operu naštudoval aj pre Opernhaus Zürich. V sezóne 2005/2006 uviedol s detským speváckym zborom Margarétka muzikál Vlk a červená čiapočka pre Divadlo P. O. Hviezdoslava v Bratislave a zároveň samostatne pripravil so SFZ rad opier a vokálno-inštrumentálnych diel pre Operu SND v Bratislave a pre Slovenskú filharmóniu. Spolupracoval s Trnavským komorným orchestrom, miešaným speváckym zborom Cantus, s dirigentami ako Peter Schreier, Daniel Gatti, Emmanuel Villaume, Paul Mauffray, Christoph von Dohnanyi a iní. S Markom Piačekom realizoval operu Kráľ duchov na objednávku festivalu Melos-Étos 2009 neskôr obnovenú ako Kráľ duchov, Štós (2012) a v súčasnosti študuje jeho novú melodrámu APOLLOOPERA.
|
|
|
|
– Es ist schon zwei Jahre her. Was hat sich geändert? – Die “Kameraden” Gumbir, Oler, und Stippanitz... – Die sollen die Kontrolle durchführen aber vom Jahre 1938 machten sie nichts! – Die “Kameraden” Wimmer, Pfeifer, Macher, Fleischhacker... – Die liessen sich nicht von ihnen an den Beutel greifen und stopften ihnen auf echt national-sozialistische Weise den Mund!
|
|
– Einer bekam den günstigen Posten eines Antreibers. – Der andere einen ähnlichen Posten als Vertrauersmann bei der Ludwigmühle.– Der dritte wurde einfach gekauft und läuft jetzt als Funktionär aus Beruf in hohen Stiefeln in der Stadt umher. – Und die Arbeiter bleiben ohne Vertreter.
– V klube to hučalo ako v úli a ľudia si mysleli, že to tak zostane a nič sa nezmení.
|
|
|
|
|
Archivár Stefan Wurst nabíjal delo – slúžil ako bratislavský Nemec v nemeckom loďstve na krížniku. Na konci tridsiatych rokov sa prihlásil za Nemca a mašíroval do Wehrmachtu. S tými, čo slúžil sa nikdy nezblížil. Stále mu dávali najavo, že je len zahraničný Nemec. Machst gut du eusländer Deutsche! Ostatní Volksdeutsche mali všade prednosť, aj pri čakaní na menáž.
***
Bencze Flügel kdesi stratil silu z nôh. Možno sa zastaví vo Fatre na rumček s kávou. Už by ani Cigánsky plač nezahral. Biele paničky
|
|
vždy plakali, keď chytil husle do rúk. Hrával v Redute aj v Múzejke. Sám prezident Slovenskej krajiny mu prilepil stokorunáčku na čelo.
***
Ľudo Oravec, kurič, fáral cez vojnu vo Francúzsku zo dňa na deň dostali príkaz vrátiť sa domov, alebo ísť na nútené práce do Ríše. V bani neprišiel k úrazu no ledva si zachránil život pri nálete na Apolku. Nedbal na to, že nevyhlásili poplach. Jeho sklad vyhorel do tla, zostal závodu verný.
|
|
|
|
|
Zbor: Ding-ding ding! Spolu: Apollo Benzin! Sólo: Hohe Oktanzahl Zbor: Klopf-fest! Sólo: Hohe Leistung
|
|
Zbor: Schnellllllll! Sólo: Sparsam im Betrieb Zbor: Wirt-schaft-lich! Spolu: Apollo Benzin! Zbor: Ding-ding ding!
|
|
|
|
|
Fotografie: Informačné a dokumentačné služby SLOVNAFT, a.s.
|
|
|
|
|
|
|